‘Hermeneutics’: el revers del documental de guerra

La guerra és probablement un dels temes més recurrents del cinema. I el mateix val pel documental: reportatges històrics, reconstruccions i compilacions d’imatges d’arxiu. A més, aquí hem d’incloure-hi també el pack d’imatges —documents— sobre els conflictes més o menys recents que les noves (i no tan noves) tecnologies ens permeten enregistrar. Vietnam va ser el punt de sortida, i des d’aleshores la guerra no només ha estat televisada, sinó monotoritzada 24 hores al dia, com en un Gran Hermano macabra; i és que en el reality show de la guerra també hi predomina el gust per les imatges pornogràfiques —és a dir, per aquelles imatges que mostren situacions obscenes que ultrapassen els límits de les convencions morals compartides. Poc importa que sigui History Channel, un blockbuster a l’estil Monuments Man o l’apartat d’internacional del telenotícies de TV3: la guerra ha esdevingut espectacle.

Fotograma d'Hermeneutics, d'Alexei Dimitriev

Fotograma de ‘Hermeneutics’, d’Alexei Dimitriev

Però també hi ha una altra perspectiva, més humana, que rebutja l’estilització de la guerra. A partir de l’arribada d’internet, i de l’omnipresència d’aparells diminuts amb capacitat per filmar, han aparegut treballs com Iraqi short films o The war tapes, que retraten la guerra d’Irak —una guerra que va convertir-se en un veritable laboratori d’experimentació documental. El primer treball és un recull d’imatges espigolades de la xarxa, mal filmades, que no fa distincions entre els dos bàndols; el segon, produït per l’HBO, va estar filmat pels mateixos soldats nord-americans, en primera persona. En els dos casos, per tant, es busca una idea de veritat documental més propera a la que defensava la tradició del direct cinema: una realitat representada sense muntatges ni artificis cinematogràfics. L’amateurisme esdevé símbol d’aquesta innocència gràfica: es vol combatre el documentalisme oficialista de la CNN i d’altres tretes patriòtiques.

Arribats a aquest punt, no obstant, podem preguntar-nos si en aquesta nova forma de representació no hi ha també un punt d’engany, més subtil i, per tant, més eficient. The war tapes, a pesar de la seva il•lusió d’immediatesa, pren clarament una opció política. I és que fins i tot un únic vídeo de YouTube que mostri sense trampejar una realitat és ja un relat parcial. En una situació tan complexa com la guerra, l’element interpretatiu, hermenèutic, és indefugible.

Quatre fotogrames d'Hermeneutics

Quatre fotogrames de ‘Hermeneutics’

Precisament això és el que ens mostra Hermeneutics, el brillant collage del rus Alexei Dimitriev. Situant-se més enllà del bé i del mal del documentalisme contemporani, salteja les dues formes hegemòniques d’acostar-se a la guerra i opta per una via avantguardista i experimental. Es serveix d’un procediment propi del videoart per construir un artefacte cinematogràfic que descol•loca a l’espectador: utilitza imatges d’arxiu descontextualitzades, en rigorós blanc i negre, per muntar un crescendo de canons disparant i explosions que deixen la pantalla en blanc. Seguint un ritme gairebé musical, l’escalada de violència marca el swing de la festa que descobrim al final del curt: les explosions ara són focs d’artifici que simbolitzen la felicitat dels qui ballen, abraçats, a la llum de la lluna.

Amb aquest travelling mental, Dimitriev aconsegueix concentrar totes les preocupacions sobre la representació de la guerra en el documental: espectacle de focs o document històric? Estilització o immediatesa? És més verídic el relat obertament parcial, però sincer, o el material aparentment pur? I encara més, ja que al conjugar la ciutat on cauen les bombes amb la ciutat on celebren victoriosos amb focs d’artifici, el documentalista ens confronta amb la pregunta definitiva: quin valor tenenles habituals imatges de guerra sense el seu revers inquietant?

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s